Transportnieuws
Gemeente doet Gebroeders van Iterson Transport in Meteren op slot.
METEREN – Update 16.00 uur - Op last van gemeente Geldermalsen moet Gebroeders van Iterson Transport, aan de Kastanjelaan 29 in Meteren de activiteiten staken. De onderneming werkt zonder milieuvergunning en volgens de gemeente regent het klachten.
Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat het over en uit is met Gebroeders van Iterson Transport en dat doen ze op grond van de Wet Milieubeheer.
Het transportbedrijf heeft sinds een aantal jaren activiteiten aan de Kastanjelaan. De gemeente stelt dat lang overleg en procedures tussen hen en het bedoelde transportbedrijf niet voor een oplossing hebben gezorgd.
"Er is geen overleg meer met de directie. Wij hebben tot het uiterste overleg gehad. Die fase is voorbij", verklaart communicatiemedewerker C. van Leeuwen van gemeente Geldermalsen aan Transport Online.
De afgelopen periode is het aantal klachten vanuit de buurt toegenomen. Het zou vooral gaan om licht- en geluidhinder van de vrachtwagens, vrachtwagens die op het terrein warm draaien, parkeren in de groenzone bij het gebouw, het niet respecteren van de zondagsrust en het wassen van de trucks van het kleine transportbedrijf.
"De zondagsrust is vanwege geloofsovertuiging een gevoelig punt in Meteren. Het gaat op die dag niet alleen om vertrekkende vrachtwagens, maar ook om het wassen ervan", aldus Van Leeuwen.
Gemeente Geldermalsen stelt geen mogelijkheden te zien om een milieuvergunning af te geven. En zegt dat niet te kunnen vanwege milieuhygiënisch oogpunt.
Geldermalsen wil graag dat Gebroeders van Iterson Transport verhuist naar een bedrijfsterrein, maar daar zou de directie geen mogelijkheden voor hebben. Van Leeuwen: "Wij kennen hun financiele positie niet. Ze hebben er niet hard achteraan gelopen om dit te verwezelijken. En ze wisten dat ze op de huidige locatie niet konden blijven."
Het college van B&W heeft de directie in maart van dit jaar op de hoogte gebracht van de voorgenomen sluiting. De reactie die daarop naar de gemeente kwam is te licht bevonden. Op dinsdag 6 juli heeft B&W van Geldermalsen daarom de knoop doorgehakt. Daarna is het transportbedrijf per brief op de hoogte gebracht.
Gebroeders van Iterson Transport heeft zes weken de tijd om tegen het besluit in beroep te gaan bij de Raad van State en kan vervolgens een voorlopige herziening aanvragen. Geldermalsen wacht af wat er komen gaat.
"Wij hebben het idee dat er nog doorgewerkt wordt. Ze kunnen in afwachting van hoger beroep inderdaad een voorlopige voorziening aanvragen en dus verzoeken om open te blijven", verduidelijkt Van Leeuwen.
Het is vrij uniek dat een gemeente een transportbedrijf sluit. Van Leeuwen: "Wij doen het liever niet. Maar als we niet doorzetten kan een transportondernemer zeggen dat hij de gemeente aan het lijntje kan houden."
"Als je als gemeente niet durft te handhaven komt die niet geloofwaardig over naar de buurt."
Bij Gebroeders van Iterson Transport is dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor het geven van een reactie.
©Transport Online / Marcel van der Voort
METEREN – Update 16.00 uur - Op last van gemeente Geldermalsen moet Gebroeders van Iterson Transport, aan de Kastanjelaan 29 in Meteren de activiteiten staken. De onderneming werkt zonder milieuvergunning en volgens de gemeente regent het klachten.
Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dat het over en uit is met Gebroeders van Iterson Transport en dat doen ze op grond van de Wet Milieubeheer.
Het transportbedrijf heeft sinds een aantal jaren activiteiten aan de Kastanjelaan. De gemeente stelt dat lang overleg en procedures tussen hen en het bedoelde transportbedrijf niet voor een oplossing hebben gezorgd.
"Er is geen overleg meer met de directie. Wij hebben tot het uiterste overleg gehad. Die fase is voorbij", verklaart communicatiemedewerker C. van Leeuwen van gemeente Geldermalsen aan Transport Online.
De afgelopen periode is het aantal klachten vanuit de buurt toegenomen. Het zou vooral gaan om licht- en geluidhinder van de vrachtwagens, vrachtwagens die op het terrein warm draaien, parkeren in de groenzone bij het gebouw, het niet respecteren van de zondagsrust en het wassen van de trucks van het kleine transportbedrijf.
"De zondagsrust is vanwege geloofsovertuiging een gevoelig punt in Meteren. Het gaat op die dag niet alleen om vertrekkende vrachtwagens, maar ook om het wassen ervan", aldus Van Leeuwen.
Gemeente Geldermalsen stelt geen mogelijkheden te zien om een milieuvergunning af te geven. En zegt dat niet te kunnen vanwege milieuhygiënisch oogpunt.
Geldermalsen wil graag dat Gebroeders van Iterson Transport verhuist naar een bedrijfsterrein, maar daar zou de directie geen mogelijkheden voor hebben. Van Leeuwen: "Wij kennen hun financiele positie niet. Ze hebben er niet hard achteraan gelopen om dit te verwezelijken. En ze wisten dat ze op de huidige locatie niet konden blijven."
Het college van B&W heeft de directie in maart van dit jaar op de hoogte gebracht van de voorgenomen sluiting. De reactie die daarop naar de gemeente kwam is te licht bevonden. Op dinsdag 6 juli heeft B&W van Geldermalsen daarom de knoop doorgehakt. Daarna is het transportbedrijf per brief op de hoogte gebracht.
Gebroeders van Iterson Transport heeft zes weken de tijd om tegen het besluit in beroep te gaan bij de Raad van State en kan vervolgens een voorlopige herziening aanvragen. Geldermalsen wacht af wat er komen gaat.
"Wij hebben het idee dat er nog doorgewerkt wordt. Ze kunnen in afwachting van hoger beroep inderdaad een voorlopige voorziening aanvragen en dus verzoeken om open te blijven", verduidelijkt Van Leeuwen.
Het is vrij uniek dat een gemeente een transportbedrijf sluit. Van Leeuwen: "Wij doen het liever niet. Maar als we niet doorzetten kan een transportondernemer zeggen dat hij de gemeente aan het lijntje kan houden."
"Als je als gemeente niet durft te handhaven komt die niet geloofwaardig over naar de buurt."
Bij Gebroeders van Iterson Transport is dinsdagmiddag niemand bereikbaar voor het geven van een reactie.
©Transport Online / Marcel van der Voort
-
- "Scandinavian Flyer"
- Berichten: 4274
- Lid geworden op: 03-09-2009 20:12
-
- "Hamsterboer"
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: 02-09-2009 19:06
tja, maar wat doe je er aan..
Tom Fiidom schreef:nu al vast sorry voor deze reactieRick Hemstra schreef:Als je de koeler niet mooi vind, lekker belangrijk, als ik t maar mooi vind, als er iets niet klopt, dan kijk ik ernaar maar als er WERKELIJK iets niet klopt, verander ik t.
maar wat ben jij een ................................... bah
grtz..
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13-07-2010 17:50
-
- "Ristimaaaaa"
- Berichten: 1426
- Lid geworden op: 12-07-2010 21:52
@Lars: Je kunt het stom vinden, maar er zijn regels en daar heb jij je nou eenmaal aan te houden. Als dat betekend dat het bedrijf op slot moet, dan is dat zo.
Daarnaast, zoiets gebeurd niet van de 1 op de andere dag. Dit hebben ze zelf over zich heen geroepen, want hier gaan echt wel de nodige waarschuwingen aan vooraf en hadden ze dus op tijd kunnen reageren.
Daarnaast, zoiets gebeurd niet van de 1 op de andere dag. Dit hebben ze zelf over zich heen geroepen, want hier gaan echt wel de nodige waarschuwingen aan vooraf en hadden ze dus op tijd kunnen reageren.
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?
-
- "The Situation"
- Berichten: 4150
- Lid geworden op: 12-07-2010 20:34
HAHAHAAH"De zondagsrust is vanwege geloofsovertuiging een gevoelig punt in Meteren. Het gaat op die dag niet alleen om vertrekkende vrachtwagens, maar ook om het wassen ervan", aldus Van Leeuwen.
KAN IK ER WAT AAN DOEN DAT HUN ZONODIG GRIFFO WILLE ZIJN
stel hun zijn joods?
dan is zaterdag hun rustdag?
WAT EEN BULLSHIT!!!
ʇxǝʇ ʎɯ oʇ sıɥʇ pıp doɹp ssɐq ǝɥʇ
E36 Power
E36 Power
-
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: 12-07-2010 21:59
Wél of geen interesse in de LZV?
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid over de vraag of transporteurs wel of niet geïnteresseerd zijn in de LZV, houdt het Duitse transportblad DVZ nu een online enquête.
Onlangs bleek uit een onderzoek van de Hogeschool Erfuhrt dat Duitse transporteurs niet geïnteresseerd zouden zijn in de inzet van LZV's op korte trajecten.
Tegenstand
De twee grote tegenstanders van de invoering van de Eco-Combi, spoorlobbygroep Allianz Pro Schiene en anti LZV-club No Mega Trucks grepen dit bericht onmiddellijk aan om de wereld duidelijk te maken dat zelfs transporteurs niet op de LZV zitten te wachten.
Febetra-chef Philippe Degraef veegde direct de vloer aan met de ze conclusie: Het nut van de LZV hangt samen met "de afstand, het soort goederen en het gewicht van de lading", aldus de directeur van de Belgische transportfederatie.
Nederland bewijst tegendeel
In Nederland, waar de afstanden relatief kort zijn, blijkt dat LZV's wel degelijk nut hebben, zelfs in de bevoorrading van supermarkten met gekoppelde citytrailers. Hetzelfde blijkt in Denemarken, waar ook geen grote afstanden zijn, maar waar wel in de eerste twee jaar van de proef 300 LZV's op de weg kwamen.
Maar de Duitse situatie is anders, als is het alleen al vanwege de harde tegenstand en het harde debat dat gevoerd wordt. Bovendien lijken ook Duitse automobilisten weinig te zien in de langere trucks, zo blijkt uit een rondvraag onder 1536 autobestuurders door Automobilclub Europa (ACE): 86 procent wijst de LZV-proef af.
Resultaten
Transportblad DVZ hoopt eind augustus de resultaten te hebben van haar online enquête en meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over het nut en de animo voor de LZV in Duitsland.
De Duitsers zouden er goed aan doen naar de ervaringen in Nederland te kijken. Die leren dat er momenteel een grote milieuwinst geboekt wordt. LZV's worden vooral ingezet in markten waar er überhaupt geen concurrentie is van het spoor of de binnenvaart. Automobilisten zien over het algemeen niet het verschil tussen een gewone vrachtwagen en een LZV.
Bovendien verandert de mening van automobilisten in positieve zin gedurende de LZV-proef. Ook zijn de gevaren in het verkeer niet groter dan bij reguliere vrachtwagens en wordt het wegdek gespaard omdat er per as minder gewicht op het wegdek drukt bij LZV's, zelfs bij treingewichten van zestig ton. Dit alles blijkt uit onderzoeksresultaten van Rijkswaterstaat.
Bron: Truckstar.nl
Om een eind te maken aan de onduidelijkheid over de vraag of transporteurs wel of niet geïnteresseerd zijn in de LZV, houdt het Duitse transportblad DVZ nu een online enquête.
Onlangs bleek uit een onderzoek van de Hogeschool Erfuhrt dat Duitse transporteurs niet geïnteresseerd zouden zijn in de inzet van LZV's op korte trajecten.
Tegenstand
De twee grote tegenstanders van de invoering van de Eco-Combi, spoorlobbygroep Allianz Pro Schiene en anti LZV-club No Mega Trucks grepen dit bericht onmiddellijk aan om de wereld duidelijk te maken dat zelfs transporteurs niet op de LZV zitten te wachten.
Febetra-chef Philippe Degraef veegde direct de vloer aan met de ze conclusie: Het nut van de LZV hangt samen met "de afstand, het soort goederen en het gewicht van de lading", aldus de directeur van de Belgische transportfederatie.
Nederland bewijst tegendeel
In Nederland, waar de afstanden relatief kort zijn, blijkt dat LZV's wel degelijk nut hebben, zelfs in de bevoorrading van supermarkten met gekoppelde citytrailers. Hetzelfde blijkt in Denemarken, waar ook geen grote afstanden zijn, maar waar wel in de eerste twee jaar van de proef 300 LZV's op de weg kwamen.
Maar de Duitse situatie is anders, als is het alleen al vanwege de harde tegenstand en het harde debat dat gevoerd wordt. Bovendien lijken ook Duitse automobilisten weinig te zien in de langere trucks, zo blijkt uit een rondvraag onder 1536 autobestuurders door Automobilclub Europa (ACE): 86 procent wijst de LZV-proef af.
Resultaten
Transportblad DVZ hoopt eind augustus de resultaten te hebben van haar online enquête en meer duidelijkheid te kunnen verschaffen over het nut en de animo voor de LZV in Duitsland.
De Duitsers zouden er goed aan doen naar de ervaringen in Nederland te kijken. Die leren dat er momenteel een grote milieuwinst geboekt wordt. LZV's worden vooral ingezet in markten waar er überhaupt geen concurrentie is van het spoor of de binnenvaart. Automobilisten zien over het algemeen niet het verschil tussen een gewone vrachtwagen en een LZV.
Bovendien verandert de mening van automobilisten in positieve zin gedurende de LZV-proef. Ook zijn de gevaren in het verkeer niet groter dan bij reguliere vrachtwagens en wordt het wegdek gespaard omdat er per as minder gewicht op het wegdek drukt bij LZV's, zelfs bij treingewichten van zestig ton. Dit alles blijkt uit onderzoeksresultaten van Rijkswaterstaat.
Bron: Truckstar.nl
"Kin nait, bestoat nait"