OpenTTD

Maak hier zelf topics aan die nergens anders passen!
Danny vd Walle
"The Situation"
Berichten: 4150
Lid geworden op: 12-07-2010 20:34

Bericht door Danny vd Walle » 08-08-2010 20:28

ik heb hem ooit is op cd gekocht,

tis echt een gaaf spelletje,
werkt gewoon op vraag en aanbod,

bepaalde industrieën met elkaar verbinden
van grondstof tot eindproduct

en dat op
weg
spoor
lucht
water :D

zal er een apart topic voor maken :wink:
ʇxǝʇ ʎɯ oʇ sıɥʇ pıp doɹp ssɐq ǝɥʇ
Afbeelding
E36 Power

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 13-08-2010 12:15

Laat ik gelijk maar even half dutchstyle hierheen kopieren :lol:
Stefan Lugtenberg schreef:Nieuw topic, welke beter van opzet is als de oude

Aangezien er al een topic is voor de games:
- Forza Motorsport 3
- Live for Speed

Vonden Ronald Tolner en ik het tijd om een ander oud (1995) maar zeer verslavend spel toe te voegen aan het lijstje: OpenTTD.

Waar draait het om?:
Zorg ervoor dat je in een level zoveel mogelijk geld gaat verdienen door middel van het opbouwen van een transport imperium. Dit kun je doen met treinen, boten, bussen, vrachtwagens, vliegtuigen en helikopters.

Wat kun je allemaal transporteren?:
Hout, Kolen, Post, Passagiers, Olie, Goud, Ijzererts, Staal, Vee, Graan.

Screenshots:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wil je het ook spelen?:
-Het spel is gratis.
-Nederlandstalig. (optioneel)
-Beschikbaar op XP-Vista-Windows 7.
-Neemt weinig ruimte in beslag op de PC (20mb hooguit).
http://www.openttd.org/en/download-stable
Belangrijk! Let er bij de download-stable wel op, dat je zowel de installer als het .zip-archive download. Zet deze bij elkaar in 1 map. Pak het .zip archive uit met WinRar/WinZip (in weer dezelfde map) en ga vervolgens met de installer de boel installeren.

Server:
Het is mogelijk om dit spel online tegen elkaar te spelen. Ronald en ik zijn nog aan het uitzoeken hoe het werkt om een server te starten. Bij voldoende interesse vanuit het forum gaan we overwegen om een OpenTTD server van Dutchstyle te starten, waar we tegen elkaar kunnen concurreren etc. ;-)

Groeten, Stefan en Ronald
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 13-08-2010 12:16

En de tuut:
Stefan Lugtenberg schreef: Hier volgt de tutorial, ik hoop dat ik alle punten hier mee onder de aandacht breng en dat het spel nu goed te spelen is.
Houd deze post in de gaten (ik zal het ook vermelden), maar als er een update aan de tutorial plaatsvind, dan wordt DEZE post gewijzigd.

Tutorial:

Wat wordt er behandeld:.
- Soorten treinroutes.
- Treinstations opties.
- Het werken met seinen.
- De handige en veelgebruikte knoppen + functies.
- Het bouwen van een trein of ander voertuig.
- Het maken van een dienstregeling.
- Dekkingsgebied markeren.
- Algemene Bedrijfsinformatie.
- Concurrentie.
- Steden tevreden houden.
- Downloaden van extra's.

Soorten treinroutes:
Als eerste behandel ik de soorten treinroutes die je kunt aanleggen. Dit kan handig zijn voor de personen die met treinen willen beginnen te rijden. Kijk eerst naar de volgende afbeelding en lees dan verder:
Afbeelding
Zoals je kunt zien, heb ik hier 2 treinroutes liggen, die allebei van de oliebron naar de raffinaderij gaan. Dit zijn 2 mogelijke routes van de 3 die ik wil uitleggen.
De eerste route (Van Slunfingford Mijnen naar Parborough Bay Bossen):
Deze route bestaat uit 1 spoor, waar op sommige locaties (afhankelijk van de lengte van de route) een 2e spoor naast gelegd wordt zodat treinen kunnen passeren. Deze wissels zijn eenrichtingsverkeer en bij goed gebruik van seinen zullen treinen hier onmogelijk botsen.
Mijn advies om deze route te kiezen: 2-4 treinen maximaal, afhankelijk van de lengte van de route.

Voordelen van deze route zijn:
- Goedkoper, aangezien je bespaart op stukken rails en seinen.
Nadelen van deze route zijn:
- Doorstroming, treinen zullen vaker op elkaar moeten wachten voordat ze verder kunnen rijden.
- Niet ideaal voor grote treincapaciteiten.

De tweede route (Drudinghall West naar Parborough Bay Hoogte):
Deze route bestaat uit 2 sporen, 1 route voor de aanvoer van treinen en 1 voor de afvoer van treinen. Iedere baan apart is eenrichtingverkeer. Door goed gebruik te maken van de seinen (afhankelijk van de lengte van de trein) is dit een prima manier voor treinroutes.
Mijn advies om deze route te kiezen: 5 - oneindig veel treinen, afhankelijk van de lengte van de route, MAAR houd rekening met het maximale aantal treinsporen van 12 stuks op 1 station.

Voordelen van deze route zijn:
- Geschikt voor grotere capaciteiten aan treinen.
- Treinen hebben een betere doorstroming.
Nadelen van deze route zijn:
- Duurder, je maakt meer kosten op spoorrails en seinen.

De derde route (niet op de plaatje aangelegd.):
Deze route bestaat uit 1 spoor. Je kunt hier maar 1 trein op laten rijden, maar als je voor deze manier kiest is het vaak niet nodig meer treinen te laten rijden.
Mijn advies om deze route te kiezen: 1 trein maximaal. Deze optie alleen gebruiken op korte afstanden of bij routes die niet veel opbrengen of te maken hebben met slechte producenten.

Voordelen van deze route zijn:
- Goedkoper, aangezien je bespaart op stukken rails en seinen.
- Trein heeft een goede doorstroming.
Nadelen van deze route zijn:
- Je kan maar 1 trein laten rijden.


Treinstation opties:.
** Stations zijn multifunctioneel te maken. Dit houd in, dat je behalve treinen er ook vrachtwagens kunt laten laden/lossen. Dit kun je heel simpel doen: Leg een haven/bushalte/vliegveld of dock direct aan tegen het station. Je zult nu zien dat de gekleurde balk met de naam van het station veranderd. Behalve een trein zal er nu ook een ander voertuig achter staan, wat aangeeft dat die voertuigen er nu ook kunnen laden lossen. Mocht dit niet lukken, dan kan het zijn dat je station te breed wordt. Het station ziet er nu uit als 1 geheel, maar bestaat nog steeds uit losse delen, stel het vrachtwagentje is niet meer winstgevend, dan kun je gewoon het laaddock slopen en blijft de rest van het station staan.
** Stel je kiest voor een treinstation heb je nog een optie die heel leuk kan zijn. Niet elk spoor hoeft dezelfde lengte te hebben. Dit zorgt ervoor dat je op een station lange treinen kan ontvangen, maar ook korte. Stel je kiest voor het grootste deel voor kleine treinen, dan kun je bijvoorbeeld 2 sporen lang maken (dus 12 vakjes) zodat je lange treinen kunt ontvangen en bijvoorbeeld 5 sporen van 3 vakjes lang voor de kortere treinen.

Het werken met seinen:.
Seinen zijn, ook voor mij, lastig om uit te leggen hoe ze allemaal werken, want zoals je misschien hebt gezien zijn er 12 soorten om te gebruiken. Ik heb een afbeelding gemaakt van 8 seinen en op elk spoor 2 treintjes laten rijden om naar het effect te kijken. Waar ik al wel achter ben is dat de 2 soorten die in het ‘bouwmenu’ boven elkaar zijn dezelfde functie hebben.
Afbeelding
Sein 1: Het type sein dat ik altijd gebruik. De meest simpele die er is en dus ook de beste om te gebruiken, zeker voor de beginners. 1x klikken plaatst 2 seinen, waardoor de trein 2 kanten op kan. 2-3x klikken haalt 1 sein weg waardoor je richting kan gaan bepalen.
Sein 2: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.
Sein 3: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.
Sein 4: Mijn 2e trein bleef de gehele tijd in het depot staan, niet aan te raden dus om deze te gebruiken.
Sein 5: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.
Sein 6: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.
Sein 7: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.
Sein 8: Geen idee wat het verschil is met de functie van sein 1.

** Het vakje met de seinen en de pijl ervoor, zorgt ervoor dat je over een langer traject direct van soort kunt laten wisselen.
** Het vakje met het getal en de 2 pijltjes opzij geeft een afstand aan. Stel je hebt een lang recht stuk, dan kun je seinen over dat stuk slepen. De seinen worden dan automatisch op die afstand geplaatst die jij hebt ingesteld.
Let wel op het volgende:
- Zorg ervoor dat er altijd 1 voorbeeldsein staat. Anders werkt deze sleepfunctie niet.
- Het slepen werkt alleen op de rechte stukken in dezelfde soort. Ga je een bocht maken en daarna weer een heel lang recht of diagonaal stuk, dan zul je eerst weer een voorbeeld moeten plaatsen.

De handige en veelgebruikte knoppen + functies:
Iets wat ook altijd van pas komt bij het uitleggen van een spel zijn de meest belangrijke knoppen en bijbehorende functies. Hieronder volgt een overzicht. Mochten de icoontjes van jouw versie niet overeenkomen met de plaatjes hieronder, dat heeft te maken met de installatie van het spel. Dit kan geen kwaad, maar er zijn dan bij jouw gewoon wat extra’s geïnstalleerd waardoor het spel grafisch beter is geworden. Bij de icoontjes is echter wel een regelmaat te herkennen dus kun je vast wel de bijbehorende icoon in onderstaand schema vinden. Mocht het toch niet lukken: Rechter Muisknop (RMK voor het gemak) op het icoontje geeft een korte uitleg, iets waar ik te laat achterkwam.
Afbeelding
Wat nog handig is om hierbij te vermelden als extra’s:
- Bij het slopen van constructies van jouw: Dynamiet kost vaak geld, het bulldozertje wil nog wel eens geld opbrengen. Gebouwen zijn alleen te slopen met Dynamiet. Rails en seinen met beiden. Het bulldozertje werkt alleen als soort dat je wilt verwijderen ook daadwerkelijk geselecteerd is.
- Stel je wilt in het midden van het level een haven bouwen, op een plek waar geen water is, moet je grond verlagen. Deze stukken zullen niet vanzelf onder water lopen. Dit gebeurt alleen als ze in contact komen met een groot stuk water, via sluizen lukt dit niet. Dus let goed op voordat je deze gaat aanleggen. Het is vrij prijzig.
- Stel je wilt een haven iets van de kustlijn aanbrengen kun je dit ook op de goedkope manier doen. Graaf een kanaal. Begin dan wel in het midden van het land/de plek waar je de haven wilt en verlaag dan de grond telkens tot aan de kust. Als je het goed doet loopt je kanaal vanzelf vol water en heb je enorm op de kosten bespaard die je met een sluis wel zou hebben gehad.

Het bouwen van een trein of ander voertuig:
Afbeelding
Stapsgewijs het bouwen van een voertuig (dit geldt niet helemaal voor vliegtuigen).
- Bouw een depot.
- Ga naar depot en klik ‘Nieuwe voertuigen aan’.
- Bouw je voertuig. ( tip: Stel je wilt meerdere voertuigen, dezelfde route laten maken. Maak dan 1 voertuig compleet met dienstregeling en al en ga dit voertuig vervolgens klonen. Je bespaart hier enorm op de tijd).
- Druk op het groene vlaggetje rechts onderin en je voertuigen zullen vanzelf het depot gaan verlaten.
** Vliegtuigen zijn een uitzondering op deze regel. Voor de vliegtuigen hoef je geen apart depot te bouwen. Bouw je een vliegveld, dan zit daar al een hangar bij die je kunt aanklikken en waar je de vliegtuigen kunt bouwen. Dit geldt ook voor de helikopters. Bij deze laatste is wel 1 uitzondering. Wil je een heliport bouwen, dan zul je wel een vliegveld in de buurt moeten bouwen zodat je een hangar hebt. De andere 2 helikoptergebouwen beschikken wel over een hangar.

Het maken van een dienstregeling:
Het belangrijkste van het spel, de dienstregeling. Dit is waarschijnlijk de oorzaak van de meeste van jullie problemen rondom het laten rijden van de voertuigen.
Afbeelding
Stapsgewijs de dienstregeling maken:
- Als je een nieuw voertuig hebt, krijg een schermpje van dat voertuig staande in het depot.
- In dit schermpje klik je aan de rechterkant het gele pijltje aan.
- Je krijgt dan het schermpje te zien, met de naam ‘voertuig…. (orders)’.
- Klik ‘ga naar’ aan en klik de haltes aan die het voertuig moet bezoeken.
- Rijd je met goederen, dan kun je bij de haltes aangeven door de voertuigen ‘volledig te laden’ of ‘Alles te lossen’. Bij het rijden met passagiers is dit absoluut niet aan te raden.
- Laat je voertuig vertrekken.

Zeer belangrijk:
Zorg ervoor dat je eindstation, de goederen wel accepteert die jij erheen wilt brengen. Doet hij dit niet, dan neemt je voertuig alles weer mee naar het beginadres.

** Over de verdere opties kom ik later nog een keer terug.

Dekkingsgebied markeren:
Een leuke optie bij het bouwen van een station, haven, halte of vliegveld is de functie ‘Dekkingsgebied Markeren’. Hierbij ontstaat rondom je station een blauw raster. Dit blauwe raster geeft het bereik van het station aan. Alle industrieën die binnen dat raster vallen (ook al is het met maar 1 vakje) zullen hun goederen afgeven op dat station of de goederen ontvangen. Het voordeel hiervan is, dat je meerdere industrieën met minder stations kunt bereiken. Je bespaart dus op de kosten. Een leuk voorbeeld hiervan kun je op onderstaand plaatje zien. Hier heb ik de mogelijkheid 2 kolenmijnen te bereiken met 1 station.
Afbeelding

Algemene Bedrijfsinformatie:
Hier hoef ik niet veel woorden aan vuil te maken. Hier vind je een snel overzicht van je bedrijf (bij het mannetje met de hoge hoed in het menu bovenaan). Je krijgt een plaatje van ‘jezelf’ te zien, de datum dat je gestart bent, het aantal voertuigen dat je hebt en kun jij je hoofdkantoor bouwen. Ook de bedrijfsnaam en kleur is te wijzigen vanaf dit menu.

Concurrentie:
Je kunt concurrenten downloaden via 'Online inhoud' en vervolgens via diverse instellingen het tegen hun gaan opnemen. Bij de ‘Online inhoud’ worden deze concurrenten ‘Al’ genoemd.

Ik zal later nog wel uitleggen hoe dat moet en werkt, maar mijn advies:
- Niet doen, deze concurrenten zijn simpele scripts en maken constructies waar geen fun in te vinden is om tegen te strijden. Absoluut geen logica of moeilijkheid erin. (Ze maken bijvoorbeeld alleen maar bussen.)

Als je het tegen andere bedrijven wilt opnemen adviseer ik gewoon multiplayer optie te gebruiken zodat je tegen echte mensen gaat spelen.

Steden tevreden houden:
De gemeente geeft geen toestemming betekend 1 ding:
De stad is teleurgesteld in je. (kun je zien door de stad aan te klikken en vervolgens in dat schermpje 'gemeente'. Je krijgt dan de reputatie van elk bedrijf te zien in die stad.

Enigste wat je kunt doen is:
- Andere stad zoeken.
- Zorgen dat je d.m.v. al aangelegde stations, de stad weer tevreden krijgt.
- Geld geven d.m.v. campagnes, wegreparaties etc.

------------------------------------------------------------------------------------------
Voorkomen dat een stad teleurgesteld raakt:
- Niet teveel huizen en/of wegen van de stad zelf slopen.
- Niet teveel stations (hoeft dacht ik niet altijd) aanleggen op een grondgebied.

Downloaden van extra's:
Ik maak hier geen gebruik van, want ik kan me prima redden met random maps maken, maar voor degene die toch interesse hebben probeer ik het een en ander uit te leggen.
Via de ‘Online inhoud’ kun je behalve concurrenten ook levels, grafische extra’s en voertuigen sets downloaden. Deze bestanden worden als ik me niet vergis automatisch in de juiste map geplaatst na download en ook automatisch geïnstalleerd. Het enigste wat je moet doen, is het bestandje toe te voegen aan ‘NewGRF-instellingen’ in het beginscherm. Als dit niet automatisch is gebeurd tenminste. Als alles goed is gegaan, heb je de extra’s nu beschikbaar in je spel. Over het verwijderen van extra’s kan ik helaas niets zeggen, hier heb ik geen ervaring mee.

Handige links:
http://wiki.openttd.org/OpenTTD
http://www.transporttycoon.net/index
http://www.openttd.org/en/download-stable

Tips & Tricks:
** Voor de beginners. Begin in een kleine map met veel steden en industrieën. Hierdoor kun je met korte constructies het spel leren kennen en houd je in het begin overzicht over wat je doet. Krijg je de smaak te pakken kun je met grotere levels starten.
** Langere treinen hebben meer massa, meer massa betekend lagere snelheid, dus langere reistijd. Oplossing hiervoor kan zijn: Kortere treinen of 2-3 locomotieven voor 1 trein gebruiken die samen de hele stoet gaan trekken. Tempo van de trein zal dan weer hoger komen te leggen, doordat het vermogen toe zal nemen.

Evt. (spel)fouten voorbehouden. Ik doe mijn best om deze tutorial te maken en van kloppende informatie te voorzien, zodat het spel voor jullie duidelijk wordt. Dit kan echter niet altijd lukken. Neem me niet kwalijk. Tot slot nog één ding: Ik ben druk bezig geweest met het maken van deze handleiding. Ik stel het daarom op prijs dat deze handleiding NIET gebruikt wordt op andere forum’s (waar dit spel misschien ook gepromoot gaat worden) zonder mijn toestemming. Wees in dat geval zo sportief om toestemming te vragen, of je eigen tutorial te maken.
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 22-09-2010 19:54

Voor degene die weer opnieuw willen gaan spelen.
Er is een nieuwe versie online.
Hier te downloaden (download beide bestanden):
http://www.openttd.org/en/download-stable

Herinstalleren (mocht je een oudere versie hebt):
- Zet beide bestanden van de downloadlink in dezelfde map als waar de oude staat.
- Verwijder de 3 bestanden (installer, archive en nog 1) van de oude versie.
- Pak de nieuwe versie 'archive' uit in de map waar hij staat en mocht hij gaan zeuren over 'zelfde bestanden overschrijven'? Dan doe je 'Ja-op alles'.

Gebruik vervolgens de installer en klaar is kees (of hoe je ook mag heten).
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 23-09-2010 21:59

Iemand die een idee heeft voor een constructie (wees creatief) die ik kan uitproberen te maken :lol: Ik zit een beetje zonder inspiratie na dat olielevel van de vorige keer :lol:
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Ronald Tolner
"Scandinavian Flyer"
Berichten: 4274
Lid geworden op: 03-09-2009 20:12

Bericht door Ronald Tolner » 26-09-2010 17:56

Ik zat met een idee omdat er toch wel een paar spelers zitten hier om een onderlinge competitie te maken.

Dus dat we allemaal een map aanmaken van zelfde grootte , zelfde instellingen en zelfde startjaar.

En hier een periode van bijvoorbeeld 10 speljaren over heen laten gaan. En dan aan het eind daarvan , aan de winst of bedrijfswaarde of andere dingen bepalen wie die ronde heeft gewonnen. Dit kun je dan laten zien door screen.

Gewoon leuk wedstrijdje onder elkaar. En ook ongedwongen dus niet dat je voor die tijd 10 jaren moet hebben gespeeld. Maar op eigen tempo
Back Down South

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 26-09-2010 18:09

Ik doe mee 8)
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Danny vd Walle
"The Situation"
Berichten: 4150
Lid geworden op: 12-07-2010 20:34

Bericht door Danny vd Walle » 26-09-2010 18:46

hmm miscchien dat ik dan ook wel overweeg om het te gaan proberen :)
ʇxǝʇ ʎɯ oʇ sıɥʇ pıp doɹp ssɐq ǝɥʇ
Afbeelding
E36 Power

Ronald Tolner
"Scandinavian Flyer"
Berichten: 4274
Lid geworden op: 03-09-2009 20:12

Bericht door Ronald Tolner » 26-09-2010 18:53

Ga dan nu alvast maar wat oefenen :wink:
Back Down South

Stefan Lugtenberg
"Ristimaaaaa"
Berichten: 1426
Lid geworden op: 12-07-2010 21:52

Bericht door Stefan Lugtenberg » 28-09-2010 18:27

Behalve Danny niemand met interesse?
Ronald en ik hebben het plan namelijk liggen om het een en ander uit te werken met een onderlinge competitie die langer duurt dan 1 wedstrijdje.

Om zo'n competitie nou uit te werken voor maar 4 personen, vind ik een beetje zonde van mijn tijd. Ik verwacht echt niet dat het hele forum gaat spelen, maar een beetje meer deelname zou ik wel leuk vinden :wink:
Tom Fidom schreef:Als ik een agent klootzak noem, beledig ik een ambtenaar in functie.
Maar wat nou als ik een klootzak agent noem en ik vervolgens een agent begroet met 'Goedemorgen agent' is hij dan beledigd?

Plaats reactie